Amicoat er strålende fornøyd med sin nye lab i Asker.

Etter å ha fordelt sin forskning på to lokasjoner i flere år, besluttet Amicoat i 2023 å samle bedriften under ett og samme tak. Bioteknologiselskapet som holdt til i Tromsø og Asker, skulle nå utelukkende operere i Asker. Med den beslutningen kom også behovet for et nytt laboratorium.

Kilab kom tidlig inn i prosessen, og med sin rådgivning, sitt design og leveranse av møbler og utstyr, fikk Amicoat en totalløsning som er fullt operativ og kan tilpasses ved behov for ekspandering.

Laben det er snakk om er på 110 kvadratmeter, og inneholder avdelinger for kjemisk syntese, analyser og mikrobiologi. Her skal Amicoat gjøre sin viktige utvikling av antimikrobiell teknologi for medisinsk utstyr.

Kilab kom best ut

I forkant av prosjektstart tok Amicoat imot mange tilbud fra flere hold, men det var totalpakken som Kilab kunne tilby som gjorde at valget falt på dem.

– Vi så på pris, leveringstid og hvilken type støtte vi kunne få. Kilab kom best ut av det. Ikke minst var prosjektlederen deres en veldig god støtte allerede før vi valgte dem, og vi fikk mye forståelse fra ham, forteller Pontus Lundberg, Vice President R&D i Amicoat.

En annen avgjørende faktor var at Kilabs utstyr produseres lokalt, og er derfor enkelt og forutsigbart å få på plass i tider hvor det råder mye usikkerhet rundt store leveranser og produksjoner.

– Det føltes tryggere å bestille fra Kilab enn fra mange andre, sier Lundberg.

 

 

90 prosent av interiøret fra Kilab

Selv om de hadde noe utstyr fra før som de tok med fra sine gamle laber, står Kilab for 90 prosent av interiøret i den nye laben på Asker. Dette gjelder alle faste møbler og mesteparten av utstyret som brukes, for eksempel ultrafryser, kjemikalieskap, avtrekkskap og benker og stoler. Alt er integrert i et design som Kilab har laget.

– Vi ga dem en grov skisse av arealet og hva vi kunne tenke oss, og Kilab kom med sine forslag. Deretter jobbet vi sammen mot det endelige resultatet, sier Lundberg.

– Kilab var en god støtte for oss

Lundberg trekker frem at det var godt å ha Kilabs ekspertise og erfaring i denne planleggingsfasen, spesielt i møte med entreprenører og gårdeieren, som har egne spørsmål og krav å forholde seg til.

– Alt som har med avtrekksskap å gjøre, gir ekstra krav til ventilasjon. Det kommer alltid spørsmål om hvor mye luft man skal ha, hvor mye strøm man bruker, hvor diverse møbler skal plasseres. Kilab har mye erfaring med dette og var en god støtte for oss.

– Det var gull verdt for oss å velge dem som leverandør relativt tidlig, så de kunne være med i denne fasen. De kunne svare på spørsmål og komme med råd som jeg som bruker ikke nødvendigvis har like god kontroll på som dem, legger Lundberg til.

 

Laben ble ferdigstilt i januar 2024, og rommer både forskere fra de gamle lokalene samt nye medarbeidere.

Lundberg er fornøyd med samarbeidet og hjelpen de har fått.

– Kilab er en god partner å ha. De hjalp oss med å ivareta totalen og se at vi tenkte rett under planleggingen. De har vært tydelige i kommunikasjonen og enkle å ha med å gjøre gjennom hele prosessen, og de har holdt det de lovet. Vi er absolutt fornøyde, avslutter Lundberg.

Dag Indredavik

Dag Indredavik

Daglig leder

+47 90 05 47 13
Mattias Åkersten

Mattias Åkersten

Salgssjef

+47 95 73 58 44

Kontakt oss

Lurer du på noe? Vi hjelper deg gjerne

Ta kontakt med Kilab i kontaktskjemaet, så kontakter vi deg!

Kontakt oss
Kontaktskjema
Samtykke